26 Nisan 2016 Salı

Forumlar ve kullanıcı yorumlarındaki tehlike !

1. Özellikle de bilinçsiz şekilde de kişilerin sadece o üründen hoşlanmaları nedeni ile soranlara kendi bilgi ve tecrübe düzeyleri çerçevesinde iyi bir şey önermeleri konusuna değinmeniz çok ince bir detay.
2. İnceleme sitelerinin kullanıcı önerilerinden daha güvenilir olduğunu düşünüyorum ben. Tabi TR'deki blog, ürün satışı yapan mağazaların sitelerindeki incelemeri kast etmiyorum. Çünki bizde "inceleme" diye yazılan bir çok yazı daha çok tanıtım, övgü ve de karşılaştırması olmayan yazılar oluyor. Hatta bu gibi yazılar örnek ürün gönderen distribütörün tepkisini almamak ve tekrar ileride başka makinalar da göndermesini sağlamak için özellikle ürünlerin eksi yönleri saklanarak yazılıyor.
3. Birkaç yerde açıklamaya çalıştım evvelce. İşi bu tür ekipman incelemekten ibaret olan küresel belli başlı sitelerde ürünler ile çekilmiş test fotoğrafları jpeg+RAW olarak bize makinadan çıktığı gibi sunulurlar. Bu ne demektir, hiç düşündünüz mü ? Bu o makinayı bugün hiçbir tek poz fotoğraf çekmemiş birisi alsa işte böyle bir sonuç elde edeceğinin kanıtıdır. RAW'ını ise az/çok bilen bir kullanıcı indirir kendisi işler ve o makinadaki sensörün gerçek performansını kendi bilgisi düzeyinde görebilir demektir ! Hangi kullanıcı size bu duru bilgiyi veriyor !?
4. Kullanıcı fotoğraflarına bakmak 500pigs.com, flickr.com gibi sitelerde mesela yanıltıcı olabilirler. Çünki buralara yüklenen fotoğrafların işlenmemiş olduğuna dikkat etmek gerekir. Örneğin benim flickr arşivimdeki fotoğrafların %80'i Raw'dan elde ettiklerimdir. Çünki ben bir inceleme işi yapmıyorum. Orası benim kişisel fotoğraf arşivim ve yedeğim. Raw yada jpeg olsun fotoğrafı işlemeyi bilmeyenler bu örneklerden yola çıkıp o makinayı aldıklarında asla aynı sonuca ulaşamayacaklardır. Yine bu nedenle inceleme siteleri daha gerçekçidir.

Forumlarda diye genelliyim ama özellikle sanırım katılımı en çok olan x forumda inceleme sitelerini karalamak bir gelenek, doğal bir hareket halini almış. Bunun sebebini de bir şekilde bilinçli bir kitlenin bilinçsiz kitleyi de yönlendirerek yaygınlaştırdığını tahmin ediyorum. O forum bir tüketici bilinçlendirme ve tüketici yanında olan forum değildir bana göre. Hayli de uzun zamandır bu durumdadır. Burası üreticiler(distribütörler) ile maddi çıkar ilişkisinin çok sıkı biçimde olduğu bir pazar gibidir. Tüketici burada bunları bilmeden gelir ve eğitimli+tecrübeli+bilen+ avını bekleyenler tarafından resmen avlanmaktadır !..

Buradan çok kolay yanlış çıkarımlarda bulunacak zeki arkadaşlarımız çıkabilir. Açıklamak isterim ki her avlanan tüketiciye "kötü mal" aldırılmaya çalışılıyor diye bir ifadem yoktur ! Demek istediğim kesinlikle bu değildir. Dediğim durum nedeni ile tüketicinin görüş alanı daraltılarak bir nevi manupile edilerek kararına etki edilmektedir. Bu etki neticesinde kişinin kötü ürüne ulaştırılmasına neden olunuyor demiyorum. Fakat kişinin görüş alanı daraltılarak kendisine seçenekleri görmemesi ve bir dürbün ile raflardaki belli bir bölgedeki ürünlere bakması sağlanıyor diye tarif edeyim. Neticede tüketici belki kendisine daha uygun olan ürüne ulaşamayıp o dar çerçeveden birini tercih etmek durumunda bıraklılıyor.

Bu düşüncelerimizi o forumda yazıyoruz amma kaç kişi görecek ? 2-3 gün sonra konu forumun arka sayfalarında yitip gidecek, bu gizli yapılanma tarafından takip etmeyi bırakktığımız an belki konu veya bu mesajlar yönetim tarafından temizlenecek(olduğuna birçok kez şahit olduğumuz için yazıyoruz bunu) ve bu olaylar aynı şekilde devam edecek. Gerçekten çevresine, insanına, arkadaşına vb. faydalı bir şey yapmak isteyenlerin blog veya sitelerde bu konuları yazmaları daha iyi olur diye düşünüyorum ben. Yine bu nedenle de ürün alma aşamasında araştırma yapan arkadaşlara önerim kişisel blog veya bir mağazanın kendi sitesindeki incelemeyi okurlarken dikkat etmeleri gereken şey hiçbir kaynak, kıyaslama, kabul görmüş bir ölçü birimi ile ölçülmüş veri paylaşıyor mu dikkat etmeleridir. Laf her yere çekilir ama bilimsel ölçümler ile ölçülüp küresel erşime sunulan veriler bence çok daha güvenlilerdir. Ufak bir coğrafyada daha da ufak bir kitleye hiçbir ölçüm değeri ve kıyaslama imkanı sunulmadan laf üretilerek yazılan incelemeler tehlikelidirler. Özellikle bu nedenlerle bu forumda küresel inceleme sitelerinin inkarının çok popüler olduğuna inanıyorum. Trol deyip geçiştirdiğiniz ama bence trol olmayan distribütörler tarafından görevlendirilmiş profesyonel(maddi kazanç elde ettiği için profesyonel olanları kast ediyorum) pazarlama elemanlarının bu forumda aktif olduklarına inanıyorum. Gerçi inanmaktan da öte zaman içinde bir çok delil de topladım. 


Zaten hayatınızda her alanda ve her konuda birisinin sizden daha iyi bildiğini düşündüğünüz için, hatta gerçekten öyle olduğuna emin olsanız bile öyle olduğu için dediklerini direk doğru diye kabul etmemelisiniz. Bilim dahi yeri geldiğinde kendisini düzeltmiştir. Siz de bilgi alın ama o bilgiyi sünger gibi doğrusu budur diye emmeyin. Sorgulayın, araştırın. Kendinize ait bir fikriniz olsun. Tabi bunu zor bir iştir. Beynini verimli kullanabilmek için önce onu "bilgi" ile doldurmak gerekir. Bilgi ile doldurulmamış ise üreteceği oradan-buradan, şundan-bundan duyduğu lafları papağan gibi tekrar etmekten başka bir şey olmayacaktır. Kullanıcı kitabını dahi okumayıp ancak rast geldiğinde bir sorun olduğunu veya ayarlamasını bilemediğini konuyu koşup foruma soran yüzlerce insan gördüm. Neden kullanıcı kitabını açıp kendisi öğrensin ki !? Hatta bu tiplere "Kullanıcı kitabında bu bilgi var, açıp okuyun" dediğinizde sizi tersleyip, hakaret de etmekte hiç gariplik görmezler ! Size "Akıl verecek olan değil, çözümü bilen yazsın" gibi cevap verebilirler ! O ise "Kullanıcı kitabında var, aç oku" demek akıl vermek değil, bilgi vermek, kaynak göstermektir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder