8 Ocak 2014 Çarşamba

Gece çekimlerinde ışıkların yıldız gibi görünmesinin sebebi nedir ?

Konu aslında benim epeydir kafamı kurcalar idi ama kendimce basit bir cevap bulmuştum. Cevap tabi ki "Daralan diyaframdan, diyafram bıçaklarının şekli sebebi ile sensöre sızan ışığın şekli sebebi ile" idi. Fakat bugünlerde böyle bir konuya denk gelince bu desteksiz açıklamama destek aramaya kalktım !..

Şimdi şöyle bir şey düşünüyorum da... bu düşüncem 9 bıçaklı lensten 18 ışık oku çıkmasını çok net açıklamıyor olabilir !.. Fiziksel olarak gördüğümüz gibi diyafram bıçakları diyafram kısıldıkça bıçak adedine göre köşegen bir hal alıyorlar. Misal benim 6 bıçaklı lensi f5 falan yapınca bokehler bariz 6 gen oluyor. O ise F1.8'de nerede ise pürüzsüz daire şeklinde. Bu da bence diyafram bıçağının ışığı lensten geçer iken asıl etkilediğine dair bir emare. Elbette bıçaklar daha da kısılınca bu sefer uygun odaklama ile 6 gen bokehler oluyor 6 ok ! :) (İçbir siyasi masaj yoktur, lens tamaaamen Japon imalatıdır). Buradan hareket ile şöyle bir şey de düşünebilinir mi ? F22 gibi bir değere kısılan diyaframda bıçaklardaki en ufak açı farkı, şekil fotoğrafa farklı bir ışık oku olarak yansıyacaktır. Yani belki makro yada mikroskopik ortamda 9 bıçaklı 18 ışık oklu fotoğraf veren lensin F22'de bıçakların aldığı hali görebilsek dediğimi çok daha iyi anlatabilirdim.

Gözümüzü kısınca veya odaklamayı bozunca bu ışık oku veya bokehleri gözümüzle de yapabiliyoruz. Tecrübelerime dayanarak (Az mı bokehledik açık diyaframlı lensimiz yok iken gözümüz ile, aaah ah şöyle F1.4 prime lensimiz olsa bu sahne bakıyim nasıl olurdu gibisinden) gözümüzdeki irisin lensteki diyafram bıçakları gibi bir eşit parçalardan oluşan yapısı olmadığından lenlerde gördüğümüz gibi düzgün geometrik şekiller ortaya çıkamıyor diye düşünüyorum. Bokehte ve bu ışık okları durumunda da geçerli olarak diyorum. Çok mu diyorum ? :)

Bir ek bilgi daha ! Mesajı yazar iken aklıma geldi ve bingo ! Keşif ama sağlam bir kanıt olarak deklare edemiyorum... 7 bıçaklı Olympus 14-42 R kit lens ile çekilmiş bir fotoğrafta da ışıklarda oluşan ok sayısı 14 !.. Şimdi aşağıda kanıt olarak paylaştığım lenslerin verdiği sonuçlara göre düşünür isek şöyle bir teori ortaya atabilirim !!!

 "Eğer lenste optik zum özelliği var ise lensin dar diyaframda ışık oku oluşturma sayısı diyafram bıçağı sayısı x 2 = XX adettir" :) "Eğer lens prime lens ise, yani optik zum özelliği yok ise bu lensin dar diyaframda ışık oku oluşturma sayısı lensteki diyafram bıçağı sayısı kadardır"
-
İncelenecek kanıtlar : 

Diyaframı 9 bıçaklı Tokina 17-35mm F4 [B]zum[/B] lense ait fotoğraf.
-
http://www.flickr.com/photos/ciddi/11740585544/

Diyaframı 6 bıçaklı Olympus OM 50mm. F1.8 [B]prime[/B] lense ait fotoğraf
-



Diyaframı 7 bıçaklı Olympus 14-42 R II [B]zum[/B] lense ait fotoğraf.

-
Kaynak : http://www.getolympus.com/us/en/lenses/pen-omd/m-zuiko-14-42mm-f3-5-5-6-ii.html
http://www.tokinalens.com/tokina/products/atxprofx/atx1735f4profx/

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder